Apex Dynamics BV bouwt aan partnership en kennisdeling met APEXperience
Hoe betrek je als producent van spelingsarme tandwielkasten, tandheugels en rondsels je klanten en andere stakeholders bij je organisatie en je producten? Die vraag speelt voortdurend bij Thom van Oss, General Manager bij Apex Dynamics BV. “Onze producten zijn meestal onderdeel van een groter geheel. Ze zijn vaak minder goed zichtbaar, maar wel essentieel voor zo’n beetje iedere denkbare machine. Hoe krijg je mensen dan zover om ze te blijven interesseren in je producten en diensten?”
De noodzaak van betrokkenheid
Traditioneel levert Apex Dynamics niet direct aan de maakindustrie, maar werkt het grotendeels samen met leveranciers van (servo)motoren. Van Oss: “Ruim 80 procent van de bekende servomotorleveranciers in de maakindustrie werkt met ons samen. Op die manier kunnen onze partners hun klanten een complete oplossing bieden en heeft de eindklant minder toeleveranciers. Onze partners weten alles van hun eigen producten en veel van onze producten, maar echt diepgaande kennis ontbreekt vaak. Bovendien zijn we niet altijd even prominent in beeld bij onze partners. Dat kan in mijn ogen anders.”
“Natuurlijk blijven wij altijd de specialist in tandwielkasten, tandheugels en rondsels”, betoogt Van Oss. “Maar we willen dat onze klanten of iedereen die iets met Apex doet, een bepaald kennisniveau over onze producten en werkwijze heeft. Deels vangen we dat op met onze Lunch & Learn, waarin we onze partners trainen op het gebied van tandwielkasten en nieuwste ontwikkelingen. Die sessies zijn echter periodiek en vragen veel tijd van onze klanten.”
![](https://www.apexdyna.nl/wp-content/uploads/2023/12/APEXperience_logo-300x94.jpg)
Onderscheidend platform
Daarom ontwikkelde Apex Dynamics een online kennisplatform: de APEXperience. “We nodigen onze partners en overige relaties uit om zich aan te melden bij het platform. Op een interactieve manier doen ze kennis op over Apex en onze producten. Als je alle modules hebt doorlopen, ontvang je een certificaat en een extra beloning om je collega’s jaloers te maken”, vertelt Van Oss met een knipoog.
De APEXperience past in de visie van Van Oss en zijn organisatie. “Wij zijn altijd bezig om ons te onderscheiden. Natuurlijk maken we kwaliteitsproducten, maar daar ligt niet echt ons onderscheidend vermogen. Daarom willen we de wereld laten zien dat we snel leveren, onze kennis delen, blijven vernieuwen en maatschappelijk betrokken zijn. Zo hebben we rekentools waarmee klanten zelf hun benodigde tandwielkasten kunnen berekenen en 3D-tekeningen kunnen downloaden van onze producten om ze makkelijk in te tekenen in hun machines en toepassingen. We zetten in op content om actuele ontwikkelingen te duiden en partners te inspireren. En we sponsoren bijvoorbeeld ook Team Rembrandt en het University Racing Eindhoven (URE), om studenten te enthousiasmeren voor techniek en onze organisatie.”
Van Oss hoopt met al die initiatieven te bouwen aan de zichtbaarheid van zijn organisatie. “We bouwen stap voor stap aan de professionaliteit van ons merk en willen een zekere gunfactor creëren.”
Testpanel en pizza
Schrijver : Wouter de Ottelander (CopyCreative)
Foto’s : Apex Dynamics BV
Uitgever : Link Magazine