Produceerbaarheid, upright en final drive van de URE raceauto
Waar doet een masterstudent Control Systems Technology praktische ervaring op? Luuk Heijmans koos ervoor om zich 2 jaar bij URE aan te sluiten en een geheel nieuwe final drive te ontwikkelen. In dit artikel kijken we naar zijn reden en wat het hem in de praktijk gebracht heeft.
Apex Dynamics sponsort al jaren het team van University Racing Eindhoven en is erg betrokken bij het reilen en zeilen van het team. Het enthousiasmeren van een nieuwe generatie engineers is een passie die wij delen met het team. Daarom gaan wij in gesprek met deze studenten over hun uitdagingen binnen URE en waar zij zichzelf zien na hun studie. In dit gesprek staat de ‘final drive’ van de raceauto centraal, dit draait onder andere om de samenstelling en keuze voor de tandwielen die het beschikbare koppel overdragen op de wielen.
Produceerbaarheid, upright en final drive
“Mijn situatie was redelijk uniek, in mijn eerste jaar bij URE heb ik namelijk kennis gemaakt met alle onderdelen die te maken hebben met de final drive. Ik heb namelijk eerst gewerkt aan de produceerbaarheid van desbetreffende onderdelen. Vervolgens werkte ik verder aan de upright, een onderdeel van de auto dat de final drive en het wiel met het chassis verbindt via de ophanging. De ideale start om in mijn tweede jaar aan de slag te gaan met het ontwerp van de nieuwe final drive,” vertelt Luuk Heijmans. Luuk is master student Automotive Technology aan de TU Eindhoven met als specialisatie Control Systems Technology, Powertrains, mede door URE koos hij voor deze specialisatie:
“Tijdens mijn bachelor heb ik eigenlijk geen extra-curriculaire activiteiten gedaan. Daar had ik eigenlijk wel spijt van en daar wilde ik verandering in brengen tijdens mijn master. Daarbij moest het praktische aspect centraal staan, dat mis ik namelijk in mijn studie. Theoretische berekeningen zijn niet genoeg, een oplossing moet ook maak- en praktisch haalbaar zijn. Ik koos voor URE omdat zij elk jaar opnieuw een auto neerzetten, het is dus heel resultaatgericht, en ik kon ook parttime meedoen. Door wat extra tijd te nemen tijdens mijn master kon ik die praktische ervaring opdoen. Door URE ben ik er trouwens ook meer achter gekomen welk aspect van auto’s ik het meest interessant vindt: de aandrijflijn.
Nieuw final drive concept
“URE vernieuwt of verbetert elk jaar wel een aspect van de final drive zoals de lagers of reductieratio. Maar dat is vaak in reactie op veranderingen in de rest van de auto. Na 5 jaar was het daarom tijd voor een compleet nieuw concept. Aan het einde van mijn eerste jaar ben ik daarom mee gaan helpen aan het conceptonderzoek voor de nieuwe auto, en dan specifiek de aspecten powertrain en final drive. En in het tweede jaar kon ik dit in de praktijk brengen door een nieuwe final drive te ontwerpen én bouwen.
Het resultaat van dat jaar is een final drive die klaar is voor de toekomst. Door de materiaaltekorten en problemen was het niet mogelijk om de nieuwe final drive ook op de auto te krijgen.
En inmiddels ben ik geen onderdeel meer van het team maar ik kijk ernaar uit om te zien dat het allemaal zonder problemen werkt zoals bedoeld op de URE auto van dit jaar. En in het ontwerp is natuurlijk ook ruimte voor aanpassingen die ze komende jaren willen maken, bijvoorbeeld door te kiezen voor een andere reductieratio.”
Praktische kennis in werkveld gebruiken
“Ik heb enorm veel kennis opgedaan tijdens mijn twee jaar bij URE. Nu werk ik part-time bij XYZ Dynamics [red.: een bedrijf opgericht door oud-URE leden], waar ik ook afstudeer, en kan ik veel aspecten daarvan direct in de praktijk brengen. Direct verbonden aan de final drive zit bijvoorbeeld de kennis die ik heb opgedaan wat betreft tandwielen, welke invloed zaken als hardheid, oppervlakteruwheid en oliekeuze bijvoorbeeld hebben. Maar ook het opstellen van een krachtenbalans voor een specifiek type lager zodat de levensduur daarvan bepaald kan worden. Hele praktische kennis en ervaring die mij in de toekomst ongetwijfeld goed van pas komt.”