Video call een adviseur
Nederlands / English
ZoekenApex search
Terug naar overzicht

Innoveren onder tijdsdruk: hoe Festo en Apex klanten flexibel bedienen

Een maatwerk machine ontwikkelen én leveren binnen 6 weken? Dat kreeg Festo alleen voor elkaar dankzij onder meer hun nauwe samenwerking met Apex Dynamics. Wij leverde binnen enkele dagen een tandwielkast én de noodzakelijke informatie zodat Festo de noodzakelijke adapterplaat kon 3D-printen. We gaan in gesprek met Festo’s Senior Application Engineer, Martin de Deyne, over dit project en de samenwerking.

“We schakelen altijd Apex Dynamics in als we snel een oplossing nodig hebben die we niet standaard op de plank hebben liggen. Thom en zijn team staan klaar met technische ondersteuning en helpen ons om in korte tijd alles voor elkaar te krijgen. Voor dit project hebben we de data van de 3D-modellen uitgewisseld en een tijdelijke motor adapterplaat geprint om tijd te winnen tijdens de integratie. Hun directe aanpak en technische flexibiliteit zijn echt een meerwaarde. Als een klant ons om een oplossing vraagt, kunnen we dankzij Apex direct schakelen en dat is goud waard.”

Over Festo

Festo staat bekend als technologisch marktleider in aandrijftechniek en industriële automatisering. Als Senior Application Engineer begeleidt Martin de Deyne dagelijks klanten bij het ontwikkelen van op maat gemaakte oplossingen, waarbij hij de producten van Festo integreert in uiteenlopende machines. Met een brede portfolio en technische expertise biedt Festo klanten zowel high-end als pragmatische oplossingen, afgestemd op hun specifieke behoeften. Of het nu gaat om geavanceerde high-end systemen of meer gestandaardiseerde low-end producten, Festo kan flexibel inspelen op de wensen van de klant om zo altijd de optimale product-market fit te realiseren.

Spoedoplossing: machineontwikkeling in 6 weken

“Bij dit specifieke project stond doorlooptijd centraal,” vertelt De Deyne. “De klant, actief in de post- en pakkettenmarkt, kampte met een acute uitdaging: het ontwikkelen van een machine die de werkdruk op hun medewerkers verlicht, binnen een extreem kort tijdsbestek. Omdat de arbeidsomstandigheden onder druk stonden, kregen we de taak om in slechts zes weken een werkend prototype op te leveren. Het probleem was dat, hoewel we snel de juiste tandwielkast van Apex Dynamics konden krijgen, de benodigde adapterplaat nog niet beschikbaar was.

We hadden de tandwielkast dus snel op locatie, maar om tijd te winnen besloten we creatief te worden. We hebben de data van de 3D-modellen uitgewisseld en een tijdelijke flens 3D geprint om alvast te kunnen beginnen met de integratie. Binnen drie dagen hadden we een werkende oplossing die de klant in staat stelde om direct door te gaan. Deze samenwerking en het snelle schakelen met Apex was cruciaal om de strakke deadline te halen.”

“Onze kracht is dat we flexibel zijn en direct kunnen inspelen op de specifieke eisen van de klant,” voegt Thom van Oss, directeur van Apex Dynamics, toe. “Voor ons is het belangrijk dat we niet alleen het gevraagde product leveren wat gevraagd wordt, maar ook actief meedenken in situaties waarin snelheid en technische creativiteit vereist zijn. Dat, gecombineerd met onze zeer korte levertijden, maakt in veel gevallen het verschil.”

In de oplossing is een AE155-070 tandwielkast van Apex Dynamics gebruikt in combinatie met de Festo EMMT-AS-100-M-HS-xxB servomotor.

Investeren in lange termijn klantrelaties

Bij Festo draait het om meer dan alleen techniek. Door strategisch mee te denken met klanten helpt Festo grote accounts om hun lange termijndoelen te bereiken. Deze klantgerichte benadering en hun technische expertise versterken de relatie met klanten, waardoor Festo steeds vaker al vroeg aan tafel zit bij nieuwe projecten.

“Ons doel is om vertrouwen op te bouwen door goed naar de klant te luisteren en pragmatisch mee te denken. Mijn rol in de sales is natuurlijk om ons product in de machine te krijgen, maar dat mag nooit ten koste gaan van de relatie. We kijken altijd wat het beste past bij de vraag en de situatie van de klant, want over een maand werken we weer samen aan iets anders en dan moeten we met elkaar door een deur. Dit project met Apex heeft ons weer laten zien dat als wij flexibel en snel kunnen schakelen, klanten ons eerder bij nieuwe projecten betrekken. We hebben ook bij deze klant laten zien waar we als team toe in staat zijn, inmiddels zitten we nu dan ook vroeg bij andere projecten van deze klant aan tafel. ”

Move forward

Het snel uitwisselen van informatie en korte levertijden typeert de samenwerking met Apex Dynamics. Klanten hebben binnen een dag antwoord op vragen of een duidelijke offerte in hun mailbox. Na akkoord hebben ze binnen 2 weken vervolgens de tandwielkast, tandheugel en rondsel, koppeling of smeersysteem in huis.
Wil jij dat ook ervaren? Neem dan contact op via sales@apexdyna.nl of bel +31 (0)492 509 995.