Hydrauliek en pneumatiek vervangen door….servo?
We zetten eerst de voordelen van zowel pneumatische als hydraulische aandrijfsystemen op een rijtje. Vervolgens leggen we uit waarom deze systemen steeds vaker – bijvoorbeeld in de automotive – vervangen worden voor een servomotor tandwielkast combinatie. De uitgebreide ervaring van Apex Dynamics met deze overgang maakt dat wij onze klanten uitstekend kunnen informeren over de mogelijkheden.
In veel processen in de industrie wordt nog volop gebruikt gemaakt van hydrauliek en pneumatiek. Hydrauliek maakt gebruik van een vloeistof onder druk terwijl pneumatiek juist gebruikt maakt van samengeperste gassen zoals lucht. Beide typen kunnen ingezet worden voor rotatieve (motoren, pompen) en lineaire (cilinder) toepassingen.
En beiden aandrijfsoorten hebben natuurlijk hun eigen voor- en nadelen:
Voordelen van een pneumatisch aandrijfsysteem
De voordelen van een pneumatisch aandrijfsysteem zijn:
- Een persluchtsysteem is behoorlijk flexibel en kan op verschillende manieren worden aangelegd, toegepast en uitgebreid worden.
- Luchtdruk is niet vervuilend en is schoon waardoor het ook in de foodsector kan worden gebruikt.
PNEUMATIEK nadelen:
- Het sissende geluid dat ontstaat bij het wegvallen van de luchtdruk door de ventielen.
- Hoewel de aanschafkosten en installatiekosten laag zijn vallen de energiekosten vaak weer hoog uit. – Daarnaast bestaat er de kans dat de slangen die voor pneumatiek worden gebruikt lek raken.
- Onnauwkeurige bewegingen en geen “houdkoppel”.
Voordelen van een hydraulisch aandrijfsysteem
De voordelen van een hydraulisch aandrijfsysteem zijn:
- Over het algemeen zijn hydraulische systemen eenvoudig, veilig en zuinig omdat ze minder bewegende delen gebruiken dan andere systemen.
- Hydraulische systemen zijn veilig te gebruiken in chemische fabrieken en mijnen omdat ze geen vonken veroorzaken.
HYDRAULIEK nadelen:
- Hydraulische vloeistoffen zijn vaak sterk corrosief en vervuilend.
- Regelmatig onderhoud aan de pomp-unit welke de druk levert.
Servomotor met tandwielkast vervangt pneumatisch en hydraulisch aandrijfsysteem
Ook heeft zo’n servomotor tandwielkast combinatie nauwelijks tot geen onderhoud nodig, de besturing, motor en tandwielkast zijn onderhoudsvrij. Er is geen kans op lekkende slangen of leidingen en de instellingen zijn en blijven altijd gelijk. Ook is het hinderlijke gesis van pneumatiek of het brommen van hydrauliek afwezig. Bovendien kan een servo-systeem uitstekend passen in een mobiele oplossing, door zijn compacte bouwvorm en hoge efficiëntie.
Voorbeeld servomotor tandwielkast combinatie automotive
De mooiste voorbeelden hiervan zien we in de automotive. De pneumatische en hydraulische aandrijfsystemen van moderne auto’s (bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, parkeerrem en koppeling) zijn vervangen door kleine servo-motoren. Dit scheelt een heleboel mechanica, en dus aan slijtage onderhevige slangen, tandriemen, v-snaren en spaninrichtingen, onder de motorkap!
Bij Apex Dynamics hebben we door de jaren heen al een grote verscheidenheid aan projecten omgezet van een pneumatisch of hydraulisch aandrijfsysteem naar een servo-mechanische oplossing. Enkele voorbeelden: knip- en kantbanken, ponsstraten, snijmachines, buigmachines, knipscharen. Overweegt u deze stap voor uw toepassing of bent u benieuwd naar de voordelen?
Wij vertellen u er graag meer over!