Economy PII serie reductoren leverbaar met overbrengverhouding 12:1
Reductoren uit de Economy PII Serie van Apex Dynamics zijn per direct leverbaar met een 12:1 overbrengverhouding. Het is de 16e overbrengverhouding voor de populaire serie en zelfs 24e voor de PGII variant. Toch is dit voor verschillende toepassingen een welkome aanvulling. In dit artikel zetten we de PII serie uiteen en leggen we uit wanneer deze overbrengverhouding van pas komt.
Reductoren met 12:1 overbrengverhouding
Apex Dynamics kan nu de gehele Economy PII Serie, recht en haaks, uitleveren met een overbrengverhouding van 12:1. De PII serie bestaat uit:
- PEII: De meest gangbare maatvoering met ronde B14 flens
- PGII: Als PEII met een iets andere maatvoering, met ronde B14 flens
- PAII: Maatvoering als de AB serie, met vierkante B5 flens
- PSII: Als PAII met een iets andere maatvoering, met vierkante B14 flens
- PN: Maatvoering als NEMA, met vierkante B5 flens
- PD: Maatvoering volgens ISO9409.
- PL: Uitgaande zijde geschikt voor een tandriempulley.
Waarom 12:1 overbrengverhouding?
Waarom zou je na de toch al uitgebreide overbrengverhoudingen van 3, 4, 5, 7, 10, 15, 16, 20, 25, 30, 35, 40, 50, 70 en 100 (plus 120, 160, 200, 280,350, 500, 700 en 1000 voor de PGII serie) er nóg een ratio aan toevoegen? Waarom zou je nog een ratio willen tussen 10 en 15?
De overbrengverhoudingen 12 is makkelijk in sommige toepassingen omdat je zo bij continu draaiende toepassingen afrondingsverschillen kunt voorkomen. 360 graden kun je delen door 12 en dan krijg je een geheel getal: 360 / 12 = 30. En 30 graden is een wiskundig vaak gebruikte hoek, evenals 60 en 90 graden. Bovendien is ratio 12 een van de sterkste overbrengverhoudingen.
Belang van de overbrengverhouding bij reductoren
De term “overbrengverhouding” in de context van tandwielkasten verwijst naar de verhouding tussen de invoer- en uitvoersnelheden van het systeem. In eenvoudige termen, als een tandwielkast een overbrengverhouding van 12:1 heeft, betekent dit dat voor elke 12 omwentelingen van het ingaande (drijvende) tandwiel, het uitgaande (gedreven) tandwiel één volledige omwenteling maakt.
Dit wordt vaak gebruikt om de snelheid te verlagen en het koppel te verhogen. In dit specifieke voorbeeld van een 12:1 overbrengverhouding, zou het ingaande tandwiel relatief snel draaien, terwijl het uitgaande tandwiel veel langzamer zou draaien. Maar het koppel – of draaikracht – op het uitgaande tandwiel zou 12 keer zo hoog zijn als dat op het ingaande tandwiel (ervan uitgaande dat er geen energieverlies is door wrijving of andere factoren).
Dit principe is een fundamentele basis van veel machines en voertuigen, van automotoren tot windturbines en industriële machines. Het stelt ons in staat om de energie die wordt gegenereerd door een motor of andere krachtbron te regelen en aan te passen aan de specifieke eisen van de taak die voorhanden is.
Levering van PII serie reductoren
De levertijd voor reductoren met deze nieuwe overbrengverhoudingen is onveranderd snel en de prijzen zijn gelijk aan die van bestaande overbrengverhoudingen. Vertel ons meer over jouw applicatie of uitdaging en wij komen snel met een inhoudelijke reactie. Een offerte heb je bijna altijd binnen één werkdag in huis, meestal binnen een paar uur. Neem contact op via sales@apexdyna.nl voor meer informatie.