Delftse hightech ligfiets verovert wereldrecord
Het duurde tot de allerlaatste poging in de raceweek, maar toen kwam alles bij elkaar: Sebastiaan Bowier knalde naar 133,78 km/u in de hightech ligfiets van studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam. Daarmee veroverde hij het wereldrecord en werd hij de snelste fietser op aarde, het was 0,6 km/u harder dan het staande wereldrecord van de Canadees Sam Wittingham. Teamleider Wouter Lion reageerde opgetogen: “We wisten dat de technische en menselijke kant vandaag helemaal klopte vandaag, het zat er in en het is geweldig dat het er dan uitkomt. En dat dan ook nog met een vrij stevige wind tegen“
Naast de nieuwe topsnelheid van Sebastiaan leverde ook de tweede fietser van het Delfts/Amsterdamse team een topprestatie: Wil Baselmans veroverde met 127,43 km/u de derde plek op de
recordlijst, achter Bowier en Wittingham.
De snelheden werden geklokt op een meettraject van 200 m, na een aanloop van 8 km over een kaarsrechte weg in de woestijn van Nevada (VS). “Het was waanzinnig spannend. We hadden 6 dagen om het wereldrecord binnen te slepen, maar in het begin liepen we tegen technische problemen aan. Het leverde veel hoofdbrekens en nachtwerk op. Als je dan, na 3 avonden van slecht weer op de laatste avond toch nog over de wereldrecordsnelheid knalt, voelt dat fantastisch”, aldus de trotse teamleider Wouter Lion.
Het team had deze week veel profijt van geavanceerde computersimulaties, die lieten zien hoe hard de recordfiets bij een bepaald geleverd vermogen zou moeten gaan. “Uit de meetresultaten van de recordpogingen eerder deze week bleek er een groot probleem te zijn met de fiets waardoor er geen hoge snelheid behaald kon worden”, vertelt Wouter Lion. De computersimulaties gaven aan dat er veel sneller gefietst had moeten worden, na een grondige analyse van de data bleek het probleem in de aerodynamica te zitten. “Tijdens het trappen in de VeloX3 blijkt de aerodynamische fiets te vervormen door de geleverde kracht”, vertelt Lion. De studenten wisten gelukkig een slimme oplossing te verzinnen waardoor gisteren uiteindelijk het probleem verholpen kon worden.
De selectie van de beste fietser en de optimale racevoorbereiding en –strategie was in handen van studenten Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam. “Door de fietsers een jaar lang gemiddeld 15 tot 20 uur per week te laten trainen wisten ze deze week helemaal in topconditie te kunnen presteren”, vertelt de trainer Jelle de Jong.
Het Delftse team koos voor een liggende houding en een kap die extreem weinig luchtweerstand heeft. “Vergeleken met een normale fietser heeft ons ontwerp maar één tiende van de weerstand. Ook is er gebruik gemaakt van een speciale coating van Akzo Nobel uit de Formule 1 wereld die de VeloX3 een extreem lage luchtweerstand geeft”, aldus Lion. “het is niet alleen een prestatie van studenten en fietsers, maar ook van veel bedrijven die ons hebben geholpen waaronder hoofdsponsor PostNL, ze steunen ons al vanaf het eerste team om te onderstrepen dat Nederland een echt fietsland is en dat we daar trots op mogen zijn.”
Apex Dynamics BV heeft voor deze recordpoging een aantal PSII planetaire reductoren ter beschikking gesteld. Met deze ultra lichte tandwielkasten hebben de studenten in Delft een hele speciale aandrijving ontwikkeld waardoor het mede mogelijk werd het wereldrecord te verbeken.
Meer informatie vind U op de homepage van HPTdelft, hieronder staat een film van de poging in 2012.
Apex Dynamics feliciteert het HPTdelft team met deze geweldige prestatie.
Persbericht 15 September 2013, Helmond. Bron: www.hptdelft.nl , foto’s: Bas de Meijer