Team URE: een vooruitblik op weer een spannend jaar
Het is voor iedereen een bijzonder jaar, zo ook voor het team van URE, het recent aangetreden bestuur én nieuwe leden. Naast het ontwikkelen van de auto is het bestuur natuurlijk ook bezig met de mensen in het team. Teamleider Dennis geeft aan dat het team dit jaar veel nieuwe leden heeft mogen verwelkomen en online evenementen organiseert om een groepsgevoel te creëren, nu minder mensen bij elkaar mogen komen. Maar, welke invloed heeft de pandemie op de ontwikkeling van de auto?
Afgelopen zomer vertelde vertrekkend teamleider Tom Oosterholt hoe het team vorig collegejaar om is gegaan met de coronacrisis. Hij wist toen al te vertellen dat er contact was tussen het bestuur van collegejaar 2019/2020 en 2020/2021, ze waren toen al bezig met vooruitkijken: hoe gaan we het team volgend jaar organiseren en de auto nóg beter maken?
Door ontwikkelen URE 15
In overleg met het vorige bestuur is besloten dit collegejaar niet bij 0 te beginnen. Dat zou zonde zijn van alle energie die het team vorig jaar in de ontwikkeling van de auto heeft gestoken, die helaas door de coronapandemie niet volledig gebouwd en getest kon worden. Het team van dit jaar bouwt daarom verder aan de auto van afgelopen jaar. Wat dat betekent? Afmaken én door ontwikkelen. Juist daar liggen dit jaar de kansen.
“Deze auto heeft een volledig nieuwe ophanging en software, en geüpgrade motoren. Ook gaan we dit jaar de aerodynamica nog volledig vernieuwen. Deze onderdelen gaan we dit jaar zoveel mogelijk testen en door ontwikkelen, zodat we die techniek ook weer mee kunnen nemen naar volgend jaar.”
Autonoom rijden en het Emergency Brake System
“In januari gaan we de autonome auto testen, waaronder de EBS. De auto wordt vooraf alleen verteld hoeveel ronden hij moet gaan rijden. Hoe hij dat moet gaan doen, moet de auto zelf uitzoeken. Wanneer hij klaar is, moet de wagen ook automatisch stoppen en de noodrem activeren. Ook zal de auto zijn status constant moeten controleren en checken op errors. Hierbij moet de EBS altijd gereed zijn om ingezet te worden. Wanneer de wagen het echt niet meer weet, kunnen we altijd op afstand de noodrem inschakelen, om de auto een noodstop te kunnen laten maken. Dit moet goed getest worden. We laten de auto dan bijvoorbeeld vanaf 50 km/uur een noodstop maken.”
Nieuwe aerodynamica en conceptonderzoek
“In april zal de nieuwe aerodynamica voor het eerst op de auto gemonteerd worden zodat we het verder kunnen optimaliseren, omdat we natuurlijk hopen dat de wedstrijden dit jaar wel doorgaan. Ook beginnen we met het conceptonderzoek voor de systemen van collegejaar 2021/2022, omdat we de interne systemen zó willen optimaliseren dat deze doorgezet kunnen worden naar de volgende auto.”
Formula Student competitie 2021
“Als alles goed gaat kunnen we de doorontwikkelde URE 15 dit jaar laten zien op het TT Assen, in Hockenheim en op het Circuit de Catalunya. Mocht dat onverhoopt toch niet lukken, kijken we of het mogelijk is om een klein vriendschappelijk, maar toch competitief evenement kunnen organiseren met andere teams uit de Benelux. We blijven vooruitdenken.”
Ook dit jaar volgt Apex Dynamics als sponsor van URE de ontwikkelingen op de voet en zullen wij een aantal hoogtepunten delen.