Productie en testen URE15 van start
APEX Dynamics sponsort nu alweer voor het derde jaar University Racing Eindhoven, het ambitieuze elektrische raceteam van de Technische Universiteit Eindhoven. De 60 studenten bouwen, testen en racen ieder jaar met een nieuwe raceauto en verleggen elke keer hun eigen grenzen. Dit jaar staat opnieuw Driverless racen op het programma, hoe gaat het team ervoor zorgen dat dit vlekkeloos verloopt? We spreken met Team Manager Tom Oosterholt over dit proces.
University Racing Eindhoven werkt ook dit jaar weer met een team van zo’n 60 studenten aan een elektrische én autonome raceauto. De leiding is in handen van een 6-koppig bestuur waarvan 5 leden zich hoofdzakelijk met alle technische zaken bezig houden. Wij spreken met het zesde lid, Tom Oosterholt, hij is dit jaar Team Manager na vorig jaar parttime te hebben gewerkt aan de Aerodynamica van de racewagen.
“Ik ben bij URE gekomen via Dion Engels [de Team Manager van 2018] en dit jaar zijn onze rollen eigenlijk gewisseld,” vertelt Tom. “Ik ben van Aerodynamica naar Team Manager gegaan terwijl Dion juist van Team Manager naar Suspension is overgestapt. Zo leren we allebei op weer nieuwe gebieden, maar blijven binnen URE actief. Dat is binnen dit team trouwens heel normaal, zelfs oud-studenten blijven vaak nog betrokken bij het team, bijvoorbeeld vanuit hun nieuwe functies.”
Van design naar productie
Het team vierde rond de kerst de afronding van de designfase en is op dit moment druk bezig met de productie van de monocoque, de cockpit en dragende constructie waaraan alle onderdelen bevestigd worden. Dat doet URE altijd 99% in-house en staat centraal in het productieproces van de nieuwe auto. De afronding van de monocoque is altijd ook een moment voor een feestje, dan kunnen de rest van de onderdelen namelijk aangebouwd worden.
“Eind april/begin mei is onze streefdatum voor de afronding van de auto,” zegt Tom voorzichtig. “Het is nu nog te vroeg om een harde datum te noemen maar we streven er ook dit jaar weer naar om zoveel mogelijk meters te maken voor de eerste race. Zeker nu we dit jaar een compleet nieuwe ophanging monteren en ook de Aerodynamica op de schop gaat is twee maanden testen ideaal.”
Testen en verbeteren
Uit Tom’s verhaal blijkt dat het team hard gewerkt heeft aan het optimaliseren van hun test- en verbeteringsprocessen. “De focus ligt dit jaar op het op tijd reviewen van ontwerpen en onderdelen, met zowel ervaren leden als externe bedrijven. Hiermee hopen we eventuele problemen zo vroeg mogelijk in het proces af te vangen.”
De eerste race in Nederland heeft geen driverless klasse en de eerste beproeving voor dit URE is dan ook een elektrische race mét coureur. “Maar ons belangrijkste doel dit jaar is om driverless te rijden op de competitie en deel te nemen aan alle dynamische events. We zijn al gekwalificeerd voor de Nederlandse en Duitse race maar onze deelname aan andere evenementen wordt pas binnenkort bepaald door een test. Dat is nog wel spannend.”
Natuurkundige of manager
Tom studeert natuurkunde maar ziet zichzelf niet als toekomstige onderzoeker: “Aerodynamica lag natuurlijk wel in de lijn van mijn studie maar mijn rol als team manager totaal niet. Maar ik zie mijzelf in de toekomst ook niet als onderzoeker, ik wil in het bedrijfsleven werken en dan is leidinggevende ervaring zoals ik dit jaar bij URE op kan doen van grote waarde. Goede prestaties als team zijn natuurlijk waar we met z’n allen voor gaan maar iedereen wil individueel natuurlijk zoveel mogelijk leren.”
En dat laatste is waarom Apex Dynamics nu alweer voor het derde jaar betrokken is bij University Racing Eindhoven. Wij willen een bijdrage leveren aan het stimuleren van de passie voor techniek bij jonge studenten. Als markt komen we vooruit als jonge mensen beter hun weg weten te vinden naar uitdagende, technische functies.
Wij volgen ook dit jaar team URE en houden u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.