University Racing Eindhoven: de laatste fase
De elektrische raceauto, de URE14, is bijna af! Behalve een elektrische auto is dit ook een autonoom rijdende auto. University Racing Eindhoven (URE) is bezig met de assemblage van de racewagen, wat tevens de laatste fase is in het bouwproces. In dit artikel lees je wat de grootste uitdagingen waren, op welk punt ze nu zitten en wat er nog allemaal op de planning staat.
In januari waren we bij URE in hun werkplaats op de campus van de TU Eindhoven. De voorbereidingen aan hun monocoque waren toen net begonnen. De ideeën voor de nieuwe auto werden voorzichtig gedeeld: Het zou een raceauto worden die in beide categorieën mee kan doen; in de categorie van elektrische raceauto’s én in de wedstrijd voor zelfbesturende auto’s. We zijn inmiddels 4,5 maand verder en de studenten hebben alles behalve stil gezeten. In dit artikel lees je de laatste ontwikkelingen.
Monocoque
We hebben in januari al een glimp opgevangen van de monocoque –de cockpit, (het dragende) onderdeel van de chassis– en deze is in april afgerond. Alle lagen koolstofvezel zijn gelegd, nabewerkt en het eindproduct is geschilderd. De monocoque is een zeer belangrijk deel van de racewagen waarbij veiligheid voorop staat en de afronding is voor elke racewagen een speciaal moment. De afronding daarvan is dan ook feestelijk gevierd met een ´Monocoquetailparty´.
Grootste uitdaging: de juiste onderdelen
Behalve de monocoque zijn de overige onderdelen nu zo goed als klaar. Zo ligt de gehele ophanging al klaar en zijn alle kabels gereed om in de auto gelegd te worden. Al dit tegelijk klaar krijgen bleek tevens de grootste uitdaging van de afgelopen periode. Er worden zo veel onderdelen gemaakt en op een bepaald punt moeten ze allemaal bij elkaar komen. Om bepaalde onderdelen te maken moeten andere alweer af zijn. Om dat logistiek goed in te richten en het volgens planning uit te voeren is altijd weer spannend.
Dat is gelukkig allemaal goed gegaan en dat betekent dat URE de komende weken met de daadwerkelijke assemblage van de racewagen bezig is, alle onderdelen worden in elkaar geschroefd.
Meer dan elektrisch rijden: een autonome raceauto
Vorig jaar zagen we al een prachtige elektrische racewagen, de URE13. Dit jaar komt er een compleet nieuwe raceauto, de URE14, die behalve elektrisch ook nog eens autonoom kan rijden. De studenten zijn deze extra uitdaging aangegaan en zullen dit jaar ook aan autonome racewedstrijden deelnemen.
Blik op de komende maanden
Een belangrijk punt waar URE naartoe leeft is de autopresentatie op 12 juni. Dan is de raceauto helemaal af en zullen zij hem vol trots presenteren in “Atlas”, de nieuwste toevoeging op de campus van de TU Eindhoven.
Formula Student race op het TT Circuit Assen
Vanaf het presentatiemoment is het belangrijk om de wagen zoveel mogelijk testkilometers te laten rijden op verschillende locaties en terreinen. Op basis daarvan kunnen zij de laatste verbeteringen doorvoeren voordat de Formula Student Race op het TT Circuit in Assen van 7 t/m 11 juli plaatsvindt.
Kwalificatiequiz voor deelname aan wereldkampioenschappen
Behalve aan de Formula Student race in Nederland zal URE ook meedoen aan de wereldkampioenschappen in Duitsland die begin augustus plaatsvinden. Hieraan doen de beste studententeams van de wereld mee. Om aan de wereldkampioenschappen mee te mogen doen moesten de teams zich kwalificeren d.m.v. deelname aan een speciale quiz. URE had zich met de raceauto van vorig jaar al gekwalificeerd voor de kampioenschappen omdat ze toen in de top 5 zijn geëindigd.
Toch hebben ze besloten om ook mee te doen aan de quiz. De uitslag daarvan bepaalt namelijk de volgorde waarin de auto’s door de inspectie mogen en daarom is het fijn om ook een goede plek te halen bij de quiz, zodat er tijdens de race iets minder druk op zit. Die kwalificaties verliepen volledig naar tevredenheid: URE heeft zich dubbel gekwalificeerd.
Autonoom racen in Italië
Eind juli zal URE nog deelnemen aan een autonome racewedstrijd in Italië, een extra onderdeel dit jaar. Die wedstrijd is iets anders ingericht als het gaat om puntentelling en onderdelen. Zo rijdt de autonome auto iets minder ver en zijn hier nog meer punten te verdienen door een goed onderbouwd design te hebben.
URE heeft er in ieder geval erg veel zin in en kijkt ernaar uit om met hun nieuwe racewagen de competitie aan te gaan. Behalve dat het een wedstrijd is, is het ook een heel gezellig en gemoedelijk event om aan mee te doen en een goede gelegenheid om van andere teams te leren!
Apex Dynamics BV wenst het team URE veel geluk en plezier bij de komende evenementen. Natuurlijk volgen we alle ontwikkelingen en houden we iedereen op de hoogte op onze speciale URE-pagina’s.