TU/ecomotive bouwt ‘Car that lasts a lifetime’
Wat is de meest duurzame auto? TU/ecomotive denkt al in een elektrische toekomst en stelt zichzelf tot doel: mobiliteit nog duurzamer maken. Hun oplossing: auto’s duurzamer produceren waardoor de levensduur verdubbelt! Een knappe uitdaging en het team vroeg de hulp van marktpartijen voor de ontwikkeling van hun concept car. Dit past goed bij de missie van Apex Dynamics en wij waren dus snel overtuigd. In dit artikel bespreken we de missie van het studententeam en hoe zij een tandwielkast uit de AE-serie gebruiken in hun aandrijflijn.
“Apex Dynamics wil de wereld vooruit helpen, daarom is onze slogan ook ‘Move Forward’,” vertelt Thom van Oss, Managing Director van Apex Dynamics BV. “En het steunen van studenteninitiatieven is daar een belangrijk onderdeel van. Zij komen met oplossingen voor de vraagstukken van morgen, en met onze steun enthousiasmeren wij jongeren voor de techniek. Gaat dus perfect samen. Ook het project van TU/ecomotive sluit daar goed op aan.”
Apex Dynamics leverde twee tandwielkasten uit de AE-serie en een bijbehorende montageplaat aan het studententeam. Daarnaast staan wij klaar met onze kennis en ervaring voor het beantwoorden van vragen. Zo leveren wij een kleine bijdrage aan hun succes.
TU/ecomotive bouwt ‘Car that lasts a lifetime’
Hugo van Hees, Business Manager bij TU/ecomotive legt de missie van het team uit:
In de afgelopen tien jaar is TU/ecomotive van een simpele energie efficiënte auto naar een van de meest ambitieuze duurzame conceptauto’s van deze tijd gegaan met ZEM, de auto die CO2 opvangt. Vandaag is het team druk bezig met de volgende stap in ons proces. Niet alleen door verder te gaan waar vorige generaties gestopt zijn maar met een toekomstvisie in beeld waarin klimaat positieve mobiliteit toegankelijk is voor iedereen.
Op dit moment slaat de mobiliteitssector de weg van elektrificatie in om de wereldwijde emissies te reduceren (European Environment Agency (EEA), 2022). Weg met de uitstoot en op naar een elektrische toekomst. Dit brengt ons al een stuk dichter bij een klimaat neutrale toekomst. Maar de elektrificatie roept ook een heleboel nieuwe problemen op. In een wereld die draait op elektrische mobiliteit en waar de energiemix groen is, komen de meeste emissies uit materiaal productie. Dit kan tegen 2040 zelfs oplopen tot 60% van de totale auto emissies (Hannon et al., 2020). Heeft het team dan de nieuwe duurzame manier om auto’s te produceren gevonden? Nee, ze hebben zich gefocust op iets veel simpelers. Namelijk het verlengen van de gebruiksfase van auto’s. Als je in plaats van 100.000 km, 200.000 km met deze auto zou rijden kun je de emissies per kilometer halveren. Langer rijden loont dus!
Maar hoe hebben we dit gedaan?
Elektrische auto’s vereisen maar weinig onderhoud zeker in verhouding met verbrandingsmotoren. Elektrische motoren bestaan uit veel minder onderdelen, en daarnaast verwachten experts dat batterijen een stuk langer mee zullen gaan dan de auto’s zelf (Jerew, 2021) (National grid-Group PLC, 2021). Aan de andere kant slijten of beschadigen onderdelen binnen het interieur zoals bekleding een stuk sneller (Westbrook, 2019). Dit terwijl veiligheidssystemen zoals camera’s en sensors nieuwe versies en features vereisen. Dit slaat een relatief groot gat tussen de levensduur van verschillende onderdelen. Dat is dan ook precies waar het idee op in speelt! Waarom trekken we de levenscyclussen niet uit elkaar? Het onderste gedeelte, het modulaire bord, bevat de systemen met een lange levensduur zoals de aandrijving, de accu’s en het stuur systeem. Dit terwijl de systemen met een korte levensduur op de modulaire top aan de bovenkant worden geplaatst. Op deze manier kan men de levenscyclussen namelijk van elkaar scheiden. In plaats van de gehele auto te vervangen kun je alleen het bovenste gedeelte van je auto vervangen. Dit zorgt er voor een flinke reductie in de materiaal productie. In onze auto kan de modulaire top dus van ons modulaire bord gescheiden worden.
Drie auto’s in 1 jaar? Geen probleem!
Gezien het buiten de capaciteit valt om drie auto’s in één jaar te bouwen zullen de andere iteraties op het modulaire bord gemaakt worden met behulp van “augmented reality”. Dit zorgt ervoor dat TU/ecomotive de volledige levenscyclus van de auto kan laten zien terwijl deze zich aanpast aan de wensen van de gebruiker. Deze auto gaat het team dit jaar laten zien op een tour door Europa. Tijdens deze tour zullen ze vertellen over wat ze meegemaakt hebben en hoe ze met hun voertuig hopen de wereld een stap te laten zetten in de richting van klimaatpositieve mobiliteit voor iedereen!
Waarom dan Apex?
Zoals eerder uitgelegd moet de onderkant van de auto lang meegaan. Dan ga je niet voor een chinees onderdeeltje, maar voor Taiwanees natuurlijk! Minimale speling en hoge kwaliteit waren strakke eisen vanuit het team. Alles wat beweegt moet minimale speling hebben om de levensduur zo optimaal mogelijk te houden. De auto had een overbrengverhouding van 1:6 nodig om ervoor te zorgen dat het uitgangskoppel van de aandrijflijn voldoende was om de auto te laten rijden.
Aangezien onze auto achterwielaandrijving gebruikt met twee motoren, één per aangedreven wiel, was de ruimte voor een transmissie nogal beperkt. Daarom zochten we naar een planetaire tandwielkast, omdat ze zeer compact zijn. Aangezien we een conceptauto produceren, zal de motor niet op hoge toerentallen draaien. Dit opende de mogelijkheid voor de AE-serie van Apex Dynamics. De AE090 was compact genoeg om in de beschikbare ruimte te passen, had de juiste overbrengverhouding en was relatief licht van gewicht. Twee AE090 tandwielkasten worden nu gebruikt in Eterna, één voor elke motor, en ze zijn bevestigd aan de motor via een montageplaat die ook door Apex Dynamics is geleverd.
Wil je TU/ecomotive volgen of ook een bijdrage leveren aan de missie van dit team? Bezoek dan de website van TU/ecomotive.