ROC Friese Poort Sneek Zonne-energie aangedreven boot
Na de finish van de succesvolle DONG solar challenge mogen we bekend maken welke techniek ROC Friese Poort Sneek met een aangepaste Apex Dynamics reductor heeft toegepast. Deze was namelijk helemaal verbouwd om tot een technisch complexe aandrijving te komen.
De boot van het Solarteam ROC Friese Poort Sneek heeft voor een centrale, door zonne-energie aangedreven, motor gekozen met een contra roterende schroef. Hierdoor wordt de stuwkracht
vergroot en er hoeven minder stuurcorrecties uitgevoerd te worden wegens het afwezig zijn van het schroefeffect. Hierdoor stijgt de efficiency van de gehele boot en kan de catamaran zichzelf uit het water tillen voor minimale weerstand.
Contra roterende schroeven zijn twee coaxiaal geplaatste schroeven die tegengesteld draaien. Het schroefontwerp stamt van John Ericsson, die het in 1836 ontwierp. Door de technische complexiteit wordt het echter niet veelvuldig toegepast. Het voordeel van dit ontwerp is dat de tweede schroef rendement haalt uit de rotatie-energie van de eerste schroef en de afwezigheid van het schroefeffect, wat vooral belangrijk is bij torpedo’s. Over het algemeen is de achterste schroef kleiner dan de voorste en is het aantal bladen niet altijd gelijk.
De ROC te Sneek heeft voor de aandrijving van dit ontwerp een Apex Dynamics AT serie genomen en deze aangepast, zodat er een aangedreven as in een contra roterende as draait.
Volgens de ontwerper van de aandrijving van de ROC Friese Poort Sneek boot, Wart Steneker : “Het was een ontzettende zware week voor ons, met vele tegenslagen. Na de tweede dag waren we genomineerd voor de innovatie prijs, omdat wij de eerste boot in de A-klasse waren die op vleugel kon varen. Deze vleugels konden wij alleen maar gebruiken met sprints omdat we wel snel maar nog niet efficiënt op vleugels konden varen. In de onderste link kan je onze boot zien, in deze film ging het wel fout, de vleugel linksachter had iets geraakt waardoor we met volle snelheid tegen de kade aan botsten. Die nacht hebben we hard gewerkt om de boot weer klaar te maken voor de volgende dag. We zijn als 8e geëindigd in het eindklassement en hebben er alles uitgehaald wat er op dat moment in zat.
Wat de aandrijving betreft, deze werkte perfect en was zeer efficiënt! Ik ben nu klaar met mijn opleiding en begin komend schooljaar met een nieuwe studie op het HBO, bedankt voor alle hulp bij de aandrijving! Mijn opvolgers gaan het schroefontwerp verder aanpassen en de boot verbeteren?”
De onderstaande link bevat een film waar wij vanaf 3:20 te zien zijn, dit zijn beelden van een sprint waarin het goed fout ging…
Website: ROC Friese poort Sneek
Website: Dong Solar Challenge
Persbericht 14 Oktober 2014, Helmond