Human Power Team Wereldrecord Human Powered Speed
Het Human Power Team is een team met studenten van de technische universiteit Delft en de Vrije universiteit van Amsterdam met het doel het ontwerpen en bouwen van een aerodynamische ligfiets, om hier vervolgens ook record pogingen met te ondernemen. Het team is in september 2010 opgericht en heeft tijdens de World Human Powered Speed Challenge in Battle Mountain, Nevada in de Verenigde Staten in september 2011 een Europees en studentenrecord neergezet van 129 km/h met Sebastiaan Bowier als fietser. In het volgende jaar deed team 2.0 een poging om het wereldrecord van 133 km/h te verbeteren. Maar helaas wist Sebastiaan Bowier wederom niet harder te gaan dan 129 km/h. De tweede fietsers van het team, oud-schaatser Jan Bos, wist een persoonlijk record van 126,5 km/h neer te zetten. Op dit moment is een nieuw team van studenten bezig met het ontwerpen van een nieuwe, snellere en nog meer innovatieve Human Powered Vehicle om het huidige wereldrecord van 133 km/h te verbreken.
Het bereiken van de wereldrecord is een zeer grote uitdaging. Het draait niet alleen om het maken van een voertuig dat zo aerodynamisch, efficiënt en licht mogelijk is. Ook is het belangrijk om het beste uit de fietser te krijgen door middel van selectie en training.
Multidisciplinair is het sleutelwoord bij Human Powered Vehicle wedstrijden. Dit is de reden waarom het Human Power Team is opgedeeld in drie belangrijke onderdelen:
- De TU Delft, zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen en bouwen van de fiets.
- De VU Amsterdam, zij focussen zich op de menselijke kant. Dit betekent dat zij de fietsers selecteren en trainen, maar ze doen verder ook onderzoek naar onderwerpen als ergonomie en het leveren van vermogen.
- De fietsers, zij kunnen zich volledig focussen op het klaar maken voor een prestatie op het recordniveau op één discipline.
Het team bestaat voornamelijk uit leden die hun vrije tijd aan dit project spenderen, maar sommige teamleden dragen iets bij aan het team als onderdeel van hun universitaire programma
Een van de innovaties in de Velox 2013, is de overbrenging. Het HPTdelft team zegt hierover: “Uiteraard zullen we, zoals elke fiets, gebruik maken van een ketting en kettingbladen maar wat onze Velox speciaal zal maken is dat er daarnaast ook gebruik gemaakt wordt van een planetaire overbrenging. Deze keuze is gemaakt door de combinatie van een ontwerp met kleine wielen en een hoge maximale snelheid waardoor je een grote overbrengingsratio nodig heb. Door gebruik te maken van een planetaire overbrenging zijn we in staat met slecht één ketting overbrenging de fiets aan te drijven. Planetaire overbrengingen worden natuurlijk al langer bij fietsen gebruikt (denk aan naafversnellingen). Echter om het systeem zo compact en efficiënt mogelijk te houden zijn we bezig ons eigen systeem te ontwerpen welke in het achterwiel geïntegreerd is.”
“De keuze is hierbij op een Apex Dynamics PS-ll reductor gevallen, nadat we bij Apex Dynamics uitvoerig uitleg hebben gekregen over de technische mogelijkheden en verschillende typen reductoren. Uiteindelijk hebben we het type PSll-B geselecteerd door zijn lage gewicht, hoge rendement en lichte loop. De reductor is in het wiel gedesigned en vormt het dragende gedeelte van de achterwielophanging. Deze aandrijving wordt natuurlijk nog uitvoerig getest alvorens we afreizen naar Battle mountain, Nevada op 16 September 2013.”
Meer informatie vind U op de homepage van HPTdelft, hieronder staat een film van de poging in 2012.
Apex Dynamics wenst het HPTdelft team veel succes met deze uitdaging en we houden jullie op de hoogte over de vorderingen.