Industriële naaimachines met onze tandheugel en tandwielkast
Veel verloopt vandaag de dag volledig geautomatiseerd. Dus zou je denken dat dit ook geldt voor de industriële naaimachine. Ruim anderhalve eeuw geleden kwam-ie op de markt, als een van de eerste massa-geproduceerde machines. Toch is er daarna niet veel aan veranderd. Het geeft de naaimachine iets onverstoorbaars, al zegt het vooral veel over de techniek an sich. Die vraagt om een specifieke bediening door wie met de machine werkt, voor volledige automatisering is het volgens John de Rooij simpelweg te vroeg. Heus, robotisering komt er ook voor de industriële naaimachine aan, daarvan is hij overtuigd. “Maar dan moet de machine zich aanpassen aan de robot. Dat lijkt me de omgekeerde wereld.”
Zo’n vertrouwde techniek als die van de industriële naaimachine. Zo stabiel en zo vanzelfsprekend. John vertelt er enthousiast over, als manager van de R&D-afdeling van Habraken, dat industriële naaimachines importeert, aanpast en distribueert. Het is specialistisch werk, met klantvragen die behoorlijk uiteenlopen. Zo gaan de machines vanuit Habrakens pand in Kaatsheuvel onder andere naar de automobiel-industrie, dat de machines gebruikt voor de bekleding van autostoelen. Ook zeilmakers vertrouwen op Habrakens expertise, net als producenten van confectiekleding en zonwering.
Uiteindelijk staat de industriële naaimachine aan de basis van talloze eindproducten, vertelt John. Om daarmee te pionieren, om verdere toepassingen te ontdekken: John en zijn collega’s krijgen er bij Habraken alle ruimte voor. En geloof hem, dat is meer dan alleen mooi. “De techniek in onze machines; ik vind die superfascinerend.”
Meer dan alleen leveren
Veel doen ze bij Habraken zelf, van engineering en assemblage tot en met de programmering van de eigen software. En komt het aan op de besturing van de machines? Dan is daar onder meer een partner als Panasonic Industry, waarmee Habraken al jaren samenwerkt. Dit tot tevredenheid bij John, die inmiddels zo’n twintig jaar bij het bedrijf in Kaatsheuvel werkt. “Panasonic is voor ons meer dan alleen leverancier. Willen we de mogelijkheden van nieuwe toepassingen onderzoeken, dan betrek ik Panasonic daar graag bij. Het team is betrokken, neemt onze vragen serieus en denkt met ons mee. Blijkt een toepassing later alsnog mogelijk? Dan informeert Panasonic ons daarover. De moeite om voor ons iets uit te zoeken, om kennis te delen, dat waarderen we hier zeer.”
Met de vragen van een specialist als Habraken ligt een oplossing niet altijd voor de hand, weet Roel Lommers, key accountmanager Projects & Support bij Panasonic Industry. “Maar dat is niet erg, integendeel. Juist dankzij die niet-alledaagse vragen leren we leren van elkaar, houden we elkaar scherp.”
Massatraagheid heeft impact
John legde z’n vraag voor de juiste besturing voor aan Panasonic Industry, dat zelf Apex Dynamics uit Helmond vroeg om advies bij de keuze voor tandheugel en overbrenging. Samen kwamen de partners tot een oplossing die naast een PLC en HMI bestaat uit een servomotor en drivecombinatie met ’n specifieke eigenschap. Roel: “De drive heeft ’n autotune-functie, die als het ware het gedrag van de machine aftast voor aspecten zoals stijfheid en positionering. Door gegevens over langere tijd te verzamelen zorgt de functie voor de juiste parameters in de drive.”
Van tekening tot techniek
Net als Roel is ook John tevreden met de machine. “Die werkt goed, onze klant is er enthousiast over. En dat zit ‘m zeker ook in het snelle verloop van het traject, waarbij Panasonic ons naast de besturingstechniek ook heeft geholpen met onder meer een HMI-training en de programmering van de machine.
Het typeert onze brede samenwerking met Panasonic, dat ons bijvoorbeeld ook helpt bij de bevoorrading voor onze supply chain. Juist zo’n samenwerking in brede zin: voor ons bedrijf is die erg waardevol.”
Bron: Whitepaper Panasonic Electric Works Sales Western Europe B.V.