Haakse tandwielkasten Apex positioneren assen Volvo-trucks
Cofely Fabricom realiseerde in Gent de pre-assemblage-installatie voor de assen van Volvo Trucks. De vrachtwagenbouwer vroeg het Belgische bedrijf het trucje te herhalen in de Zweedse fabriek. Dat lukte alleen met inbreng van Apex Dynamics dat snel de benodigde haakse tandwielkasten kon leveren. We spreken met Rudi Husquet sectiemanager Mechanica voor de regio Vlaanderen over de uitdaging en de oplossing die Apex Dynamics leverde.
Cofely Fabricom, België
Het in België gevestigde Cofely Fabricom is al jarenlang actief op het gebied van technische installaties en ondersteunt over de hele waardeketen. Voor de Volvo-fabriek in Gent bouwde het bedrijf een installatie voor de pre-assemblage van truckassen. Volvo was zo gecharmeerd van de oplossing dat het opnieuw bij Cofely aanklopte om eenzelfde installatie neer te zetten in de Zweedse Volvo-fabriek. Dat bleek toch net iets complexer.
‘Gelijk aan de installatie in Gent moet in deze pre-assemblage-installatie de as van de truck worden opgetild en gedraaid’, legt Rudi Husquet uit. Hij is bij Cofely Fabricom werkzaam als sectiemanager voor de regio Vlaanderen op het deelgebied Mechanica. ‘Alles leek hetzelfde, totdat bleek dat Volvo in Zweden een iets ander type vrachtwagen bouwt die een ander type as gebruikt. Deze as wordt maar enkele keren per week gemonteerd maar de installatie moet hiermee wel kunnen omgaan. Helaas heeft deze as een zeer hoog stuksgewicht van 1300 kilogram waardoor de in Gent gebruikte stelling niet de volledige draaiing kon bewerkstelligen. We moesten dus op zoek naar een tandwielkast die een hogere prestatie kon leveren.’
Dat zou geen al te grote opgave moeten zijn, dacht Husquet, maar door de zeer beperkte bouwgrootte werd het zeer moeilijk een vervangende tandwielkast te vinden die wel de gewenste prestaties kon leveren. Ook de gevraagde levertijd bleek problematisch. ‘Alleen een tandwielkast van Apex Dynamics kon deze prestatie leveren en in deze installatie worden geplaatst’, vertelt Husquet. ‘En misschien nog wel belangrijker, hij kon volgens Apex snel worden geleverd. Essentieel want deze uitdaging hield de oplevering op.’
Haakse tandwielkasten
In de installatie, waarin twee flankerende fixturen de assen positioneren, zijn twee haakse tandwielkastengemonteerd om de assen te draaien. Het geheel wordt aangedreven door servomotoren met een uitgaand koppel van 3 Nm en afgeregeld op maximaal 1,5 Nm. In het eisenpakket stond verder dat de reductor een hoge krachtdichtheid moest hebben bij een zeer compacte bouwvorm en met een nominaal koppel van 150 Nm voldoende reserve hebben. Het moest een hoog rendement overbrenging zijn met een schuine vertanding om de geluidsbelasting voor assemblagemedewerkers te beperken. De partijen kozen voor de Apex Dynamics AER090-120 met een overbrenging van 1:120 en een maximaal koppel van 360 Nm. Door zijn bouwvorm paste de reductor natuurlijk in de fixture.
Samenwerking met Apex Dynamics
Over de samenwerking met Apex Dynamics zegt Husquet het volgende: ‘Die was simpelweg heel goed. Apex kon onmiddellijk reageren en acteren op vragen en met ons werken aan een oplossing voor de probleemstelling. Ze deden een goed voorstel en hielden zich vervolgens aan hun woord. De levertijd van de haakse tandwielkasten was zeer kort en de producten voldeden ruimschoots aan de gestelde eisen. Eigenlijk zijn we te laat bij Apex terecht gekomen. Als we deze vraag eerder bij hen hadden neergelegd, hadden we ook eerder kunnen opleveren.’
Thom van Oss, directeur van Apex Dynamics: ‘We zijn met onze slogan ‘Apex Dynamics loopt harder’ duidelijk over wat ons onderscheidt in de markt. Voor ons is het leveren van service en snel reageren op vragen van onze klanten en relaties essentieel. Onze klanten moeten op ons kunnen rekenen en dat betekent vaak nog dezelfde dag antwoorden op vragen, snel met offertes komen en natuurlijk ook snel het product kunnen leveren. Wij kunnen bijna elk product binnen twee weken uit voorraad leveren. Bij andere aanbieders duurt de offerte soms net zo lang!
Artikel uit Mechatronica&Machinebouw, December 2015
Met dank aan Rudy Husquet (Section Manager, Cofely Fabricom) en Alexander Pil (Editor in chief Mechatronica&Machinebouw, Techwatch)