Rol van onze reductor in gedurfd ontwerp elektrische fiets
Eerder dit jaar hielden we u op de hoogte van de succesvolle recordpoging van het Human Power Team van de Universiteit van Delft en de rol van onze reductor in dit ontwerp. Maar ook als er sprake is van andere aandrijving dan puur onze benen is de juiste reductor essentieel. Elektrisch fietsen is helemaal hot op dit moment. Het gaat hier veelal om een normale fiets met een elektrische hulpmotor, het trappen wordt ondersteund door de elektromotor en hierdoor haal je gemakkelijk hoge snelheden. Richard van Ellinkhuizen rijdt dagelijks 64 kilometer van en naar zijn werk en wilde zijn afhankelijkheid van de auto verminderen. Daarom heeft hij zijn ligfiets zelf bedacht, ontworpen en gemaakt, op het moment van schrijven heeft hij al met veel plezier zo’n 30.000 km gefietst!
Een van de eisen die Richard aan het ontwerp stelde was dat hij niet gebruik mocht maken van fossiele brandstof, traditionele motoren vielen dus snel af. Hij koos daarom, naast zijn eigen benen, voor een elektrische aandrijving.
De combinatie zorgt voor een topsnelheid van zo’n 50 km/u! Een elektrische aandrijving heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van fossiele brandstof:
- Stiller
- Milieu-vriendelijk
- Goedkoop (factor 100 tot 200)
- Hoog rendement
- Minder bewegende onderdelen en dus slijtage
De keus voor verschillende onderdelen viel Richard eigenlijk niet lastig. De elektromotor loopt op basis van een accu met een capaciteit van 643Whr en bevat 13 prismatische LiFePo4 A123 cellen en hoewel de motor 2100 watt bij 9000 rpm kan leveren is hij op ongeveer 850 watt piek vermogen en 7500 rpm afgeregeld. Elektrisch verbruik is rond de 600 Whr per dag.
Zijn echte uitdaging kwam pas bij de keus voor een reductor
“De ketting reductie was zo klaar, echter met het zoeken op het internet naar een planeet wiel reductie heb ik behoorlijk veel ellende gehad, ik heb alle uithoeken van onze planeet gehad en veel fabrikanten gemaild voordat ik er eentje vond die ongeveer aan mijn eisen voldeed. Mijn ontwerp eisen waren grofweg 15Nm aan de output benodigd en input toerental +- 8 a 9000 toeren met een zo’n laag mogelijk gewicht en zo klein mogelijk. De AER50 van Apex Dynamics kwam hier het dichtste bij.”
Na 20.000 km heeft Richard de hele fiets volledig uit elkaar gehaald voor inspectie, onderhoud en schoonmaak. Hij was niet verbaasd hierbij een aantal sporen te zien op het zonnewiel, dit is immers normaal na zoveel bedrijfsuren bij een S1 belasting. En hij heeft ondertussen alweer 10.000 km probleemloos op zijn fiets gereden!
Apex Dynamics loopt harder, dit geldt ook als het om elektrisch fietsen gaat!