Rondsel met Curvic Plate koppeling
Waarom zou u een rondsel met Curvic plate koppeling inzetten? Dit type koppeling voor high-end rondsels biedt een heel aantal significante voordelen en is door Apex Dynamics geïntroduceerd. We schenken graag wat aandacht aan deze superieure koppeling en zetten in dit artikel de verschillende typen uiteen.
Apex Dynamics introduceerde rondsels met een Curvic-koppeling in 2016 in reactie op een duidelijk vraag uit de markt. De belangrijkste redenen dat hierom gevraagd werd:
- Om het rondsel van de aandrijving altijd achteraf te kunnen wisselen (FLEXIBILITEIT),
- Een spelingvrije, gecentreerde verbinding te hebben (KWALITEIT), én
- om ongeveer 20 tanden op het rondsel te kunnen hebben (BELASTBAARHEID).
Specificaties Curvic plate koppeling
De tanden van het rondsel zijn convex geslepen (tonvormig) terwijl de voetplaat (of APC High Torque flens) concaaf geslepen (zandloper-vormig). Dat is voor een optimale verbinding en gelijkmatige verdeling van de belasting tussen de onderdelen.
Maar als het zulke grote voordelen met zich meebrengt, waarom zien we dit type koppeling niet vaker? De voornaamste redenen hiervoor is dat er hoogwaardige machines, hoogwaardig materiaal en hooggeschoold personeel voor nodig is om een goede Curvic-koppeling te produceren. We zien deze koppelingen dan ook in veeleisende markten zoals lucht- en ruimtevaart en energieopwekking.
Ontstaan van de Curvic plate koppeling
Het principe van deze koppeling is bedacht door de zeer succesvolle, Duitse ingenieur Albert Hirth (1858 – 1935). Hij startte onder andere de bedrijven Norma Compagnie GmbH (kogellagers, later overgenomen door SKF), Fortuna Werke (verpakkingsmachines) en KACO (Afdichtingen voor de automotive), naast zijn Hirth AG (nokkenassen en tandwielen). In zijn leven heeft hij meer dan 350 patenten aangevraagd en werd daarom de “Schwabische Edison” genoemd. Op zijn 73e vroeg hij nog patent aan voor een “vierkleurenpen met eenhandbediening”. Die kennen we toch allemaal?
Nu, 100 jaar later, zijn de namen Hirth-Minimeter en Hirth-koppeling nog steeds bekend! Het principe van de Hirth-koppeling werd opgepikt door een Amerikaanse fabrikant van tandwielkasten, het werd verbeterd en hernoemd tot Curvic-koppeling. Curvic-koppelingen werden voor het eerst in massa geproduceerd in 1942 om te voldoen aan de behoefte aan koppelingen die extreme nauwkeurigheid en maximale belastbaarheid vereisen, samen met een hoge productiesnelheid. Het uitbreken van WO II versnelde de introductie en het aantal toepassingen. Bijvoorbeeld: de krukassen en turbines van onder andere de P54 Mustang of een B29 waren voorzien van curvic-koppelingen.
De ontwikkeling van de Curvic-koppeling stamt rechtstreeks af van de productie van spiraalvormige conische tandwielen, die op dezelfde machines en met vergelijkbare productiemethoden gemaakt werden. De term “Curvic” verwijst naar nokken op een cirkel, welke een karakteristieke, gebogen vorm hebben wanneer deze loodrecht op de koppeling bekeken worden.
De drie basistypen van Curvic-koppelingen zijn
- vaste Curvic-koppeling
- semi-universele koppeling
- ontkoppel-koppeling
In alle gevallen biedt dit type koppeling een goede precisie-centrering, een hoog belastbaar vermogen en hij is spelingsvrij.
Vaste Curvic plate koppelingen
De vaste Curvic-koppeling is een hoog precisie starre verbinding van twee elementen. De vaste Curvic-koppeling wordt op grote schaal gebruikt in de constructie van opgebouwde turbine- en compressorbladen voor lucht- en ruimteschepen en industriële gas-stoomturbines. Krukassen kunnen worden gemaakt van afzonderlijke, uitwisselbare delen door middel van deze koppeling. De vaste Curvic-koppeling wordt ook door veel grote machinefabrikanten gebruikt voor precisie-indexeringsmechanismen.
Semi-universele curvic plate koppelingen
De semi-universele koppeling is ook een precisie-koppeling maar is losjes gekoppeld om maximaal 2 graden scheefstand van assen mogelijk te maken samen met een axiale vrijheid. De tanden van één deel hebben meestal een gebogen profiel om de last gecentreerd te houden en om een bijna uniforme beweging over te brengen.
Curvic plate ontkoppel koppeling
De ontkoppelings-koppelingen zijn zo ontworpen en gemaakt dat het juiste ’tandcontact’ wordt gehandhaafd terwijl de koppeling in en uitschakelt. In de grotere maten wordt een spiraalvormig oppervlak gebruikt om dit te bereiken. Bij kleine koppelingen wordt deze actie benaderd door een speciaal gelokaliseerd tandlager. De twee delen van een schakel- of overbelastingskoppeling worden gewoonlijk op hun plaats gehouden door veerdruk. Schakelkoppelingen worden tegenwoordig gebruikt in een groot aantal toepassingen, waaronder auto’s, landbouwmachines en gereedschapswisselaars. Koppelingen kunnen worden geproduceerd door te zagen of slijpen, afhankelijk van de vereiste nauwkeurigheid.
Neem voor meer informatie over Curvic-plate rondsels contact op met Apex Dynamics of bekijk onze video: