APEX DYNAMICS verwelkomt Stef van Oss, Operationeel Manager
Per 1 januari 2023 is Stef van Oss gestart bij APEX DYNAMICS. Na zijn studie bedrijfsmanagement voor midden- en kleinbedrijf (MKB) ervaring in verschillende bedrijven en functies sluit Stef zich aan bij het team van APEX DYNAMICS BV als operationeel manager. In zijn rol zal hij zijn collega’s op verschillende vlakken ondersteunen zodat zij meer tijd hebben voor hun kerntaken. Daarnaast gaat Stef zich bezighouden met het updaten en bewaken van verschillende processen binnen Apex waarmee hij een bijdrage hoopt te leveren aan de verdere groei van Apex. In dit artikelen introduceren we Stef en vertellen we meer over zijn ervaring, werkzaamheden en toekomstplannen.
Het belooft een leuke en leerzame periode te worden voor Stef van Oss. Per 1 januari 2023 is hij deel van het Apex Dynamics BV team, maar ook buiten werk is hij begonnen aan een nieuwe fase. “Recent ben ik op mezelf gaan wonen, dus naast voetbal, golf en feestjes met vrienden geniet ik van mijn nieuwe zelfstandigheid en alles wat daarbij komt kijken.”
Deze nieuwe levensfase gaat dus samen met zijn nieuwe functie bij Apex, maar wie is Stef en wat mogen we van hem verwachten?
Studie bedrijfsmanagement en interesse in APEX DYNAMICS
Drie jaar geleden rondt Stef zijn studie bedrijfsmanagement voor het midden- en kleinbedrijf aan Fontys in Eindhoven af. Al bij zijn studiekeuze weet hij: dit is een brede opleiding waarmee ik veel verschillende kanten op kan én kennis opdoe over het ondernemerschap. Hij weet dan al dat hij ooit bij APEX DYNAMICS aan de slag hoopt te gaan. Zijn vader, Thom van Oss, nam 15 jaar geleden Apex Dynamics BV over én in 2020 liep Stef stage bij Tecnopower, de Spaanse vertegenwoordiger van het APEX DYNAMICS programma.
Brede werkervaring
Toch gaat Stef niet direct na het afronden van zijn opleiding aan de slag bij Apex Dynamics BV. Hij wil ergens anders ervaring opdoen en start bij een transportbedrijf waar hij al tijdens zijn studie werkte. Rond zijn afstuderen komt de financiële administratie van het bedrijf personeel te kort; ze hebben een extra handen nodig. Dit biedt Stef een mooie kans om ervaring op te doen én na te denken over de richting van zijn carrière.
In 2021 gaat hij aan de slag bij een startup. Hij is de eerste werknemer van het bedrijf en houdt zich de eerste zes maanden bezig met de uitontwikkeling van het product, daarna focust hij zich op de lancering en verkoop van het product.
“Mijn tijd bij de startup was echt een sprong in het diepe. Een leuke en leerzame tijd, die soms ook lastig was, omdat ik alleen verantwoordelijkheid droeg over het hele project en bedrijf.”
Overstap naar APEX DYNAMICS
Na anderhalf jaar bij de startup is het tijd voor een volgende stap en voert Stef gesprekken met Apex Dynamics BV. Per 1 januari 2023 is hij aan de slag gegaan als operationeel manager, een functie die volgens Stef het best te omschrijven valt als vliegende keep.
“Ik zal het hele team ondersteunen, van magazijn tot inkoop, verkoop, kwaliteit en marketing. Dat betekent dat ik in het magazijn te vinden ben wanneer de zendingen binnenkomen en de orders de deur uitgaan, dat ik ons assortiment online volledig naloop op correcte data en langzaam steeds meer offertes en orders zal behandelen. Die spreiding in werkzaamheden is denk ik kenmerkend voor een relatief klein bedrijf als Apex en maakt mijn werk heel leuk.”
Focus op procesoptimalisatie
Naast de ondersteuning van zijn nieuwe collega’s focust Stef zich op het vastleggen en verbeteren van interne processen. Apex Dynamics BV is in de afgelopen vijftien jaar enorm gegroeid en wil deze groei doorzetten. Om dat te bewerkstelligen gaat Stef aan de slag met procesoptimalisatie: hoe kunnen we de interne processen verbeteren zodat deze meer bijdragen aan de groei van Apex Dynamics BV?
Een goed voorbeeld daarvan is het magazijn. Het huidige proces van zendingen ontvangen, producten op voorraad leggen en order picking is in de loop van de jaren ontstaan. Maar het assortiment en de voorraad zijn in recente jaren flink toegenomen waardoor ze nu niet één maar twee magazijnen hebben.
“Het komt wel eens voor dat een product net in het verkeerde magazijn ligt. Nu zijn beide magazijnen op loopafstand dus het is geen probleem, maar het kan efficiënter. Daarnaast is het voor een nieuwe werknemer relatief lastig om in te stromen, omdat het proces niet eenduidig is; er is nog teveel ruimte voor eigen invulling van het documenteren. Ons magazijn is juist heel belangrijk, omdat we binnen drie weken willen leveren. Het stroomlijnen en vastleggen van de processen in ons magazijn is daarom een belangrijk en leuk project waar ik dit jaar tijd aan zal besteden.”
Daarnaast overweegt Apex Dynamics BV een ISO certificering. Dat is niet per se nodig omdat onze fabriek in Taiwan al ISO-gecertificeerd is, maar wel interessant voor de interne bedrijfsvoering.
“Als we ervoor kiezen om ISO certificering aan te vragen worden we eigenlijk gedwongen heel kritisch naar onze processen te kijken en ons af te vragen wat we kunnen veranderen en verbeteren om verder te groeien.”
Product- en technische kennis opdoen
Naast het stroomlijnen van processen zal Stef zich bezighouden met het updaten van systemen en databases, bijvoorbeeld de specificaties van alle producten. Hiermee wil hij de transparantie over specificaties op de website bewaken, ook helpt het hem om productkennis op te doen.
“Een doel is om beter te kunnen adviseren aan machinebouwers. Ik heb geen technische achtergrond zoals Eric en Thom, daarom oriënteer ik mij op de mogelijkheden om een extra werktuigbouwkundige opleiding te volgen. Maar ik moet en wil ook nog veel leren over de verschillende APEX producten, zodat ik meer werkzaamheden binnen Apex op kan pakken.”
De eerste stap is intussen gezet; productkennis opdoen. Stef loopt alle productspecificaties na om te checken of deze nog kloppen en correct op de website staan. Deze productspecificaties worden door de fabriek in Taiwan continue verbeterd en zijn juist onderdeel van de service die Apex Dynamics BV zo belangrijk vindt:
“de volledige transparantie over specificaties is een service die we bieden en die we goed willen doen, daarom gaan we nu het hele assortiment controleren en voeren we periodieke checks in om de kwaliteit te bewaken.”
Warm welkom in de APEX familie
Zoals gezegd is Stef al behoorlijk vertrouwd met Apex:
“Zolang als ik mij kan herinneren hoor ik thuis al van alles over Apex en tijdens schoolvakanties mocht ik Els helpen in het magazijn. De interesse in Apex is dus al lang geleden ontstaan en het voelt echt als een familie.”
Als voorbeeld noemt Stef zijn internationale ervaringen bij APEX DYNAMICS. Zo is hij in 2017 ter ere van het 30-jarig jubileum in Taiwan geweest, sloot hij in 2018 aan bij de APEX worldwide meeting in Korea als onderdeel van zijn minor ondernemerschap en ziet hij nu in de praktijk hoe belangrijk die internationale relaties zijn in de dagelijkse praktijk.
“Het 30-jarig jubileum was fantastisch, heel indrukwekkend: mensen van 36 vestigingen wereldwijd én alle werknemers in Taiwan aan één tafel. Het jubileum en de jaarlijkse APEX World Wide bijeenkomsten vergroten de saamhorigheid die zo belangrijk is in de samenwerking. Voor ons geldt dat we vooral samenwerken met collega’s in Europa, bijvoorbeeld wanneer wij een product niet op voorraad hebben maar onze collega’s in bijvoorbeeld Duitsland wel, dan kunnen we dat vaak onderling regelen. Maar we hebben ook regelmatig contact over uitdagingen en vragen.”
Toekomstplannen bij Apex Dynamics BV
Wat hoopt Stef voor zijn toekomst bij Apex Dynamics BV? “Ik wil eerst meer kennis opdoen en mezelf bewijzen binnen de organisatie, zodat ik steeds meer verantwoordelijkheid kan nemen.” Ondertussen werkt Stef ook aan een nieuw project waar we binnenkort meer over kunnen vertellen: de Apex Experience.
Wil je de activiteiten en carrière van Stef volgen, maak dan een connectie op LinkedIn