Video call een adviseur
Nederlands / English
ZoekenApex search
Terug naar overzicht

Battle Mountain 2015: Wereldrecord poging gestrand

De missie van het Human Power Team om het eigen wereldrecord snelfietsen te verbeteren in Nevada is niet geslaagd. De gemengde Amsterdamse en Delftse studentenequipe ondervond veel tegenslag en raakte het bestaande record kwijt aan het Canadese team AeroVelo. Ook dit jaar heeft het Human Power Team onze nieuwste generatie PSII-B-004 reductor in de aandrijving toegepast.

Tegenslagen op Battle Mountain!

Reflecteren en sterker terugkomen. Dat is het devies voor de volgende ploeg van het Delfts-Amsterdamse Human Power Team. De VeloX V was een prachtig project, maar het zat bij de ultieme test in het Amerikaanse Battle Mountain bepaald niet mee.

RobertBraam-LieskeYntema

Windvlagen, softwareproblemen en een crash speelden de ambitieuze studenten danig parten, tijdens de World Human Powered Speed Challenge die van 14 t/m 19 September plaats had. Het uitgesproken doel was om het twee jaar geleden door een vorige delegatie van het HPT met de VeloX 3 gereden wereldrecord van 133,78 km/u te overtreffen met het nieuwste model. Daarnaast had het team ook de verbetering van het in Franse handen verkerende wereldrecord voor vrouwen (121,81) op het oog.

Robert Braam en Lieske Yntema moesten hun wereldrecordpoging opgeven na een crash waarbij de VeloxV zwaar beschadigd raakte.

Ontwerp met Apex Dynamics PSII-B in de aandrijving

De eerste kwalificatieruns verliepen al niet naar wens. De niet echt optimale weersomstandigheden speelden zowel Robert Braam als Lieske Yntema parten. Beide coureurs gingen bij een rukwind onderuit. Ook waren er problemen met het overlay-systeem, waarmee de data op de monitor worden vertoond waarvan de coureurs onder de afsluitende kap voor de navigatie afhankelijk zijn. Toen beiden zich op het korte traject alsnog kwalificeerden voor de recordraces op het lange traject, een baan van acht kilometer aanloop en een 200 meter lang stuk waar de bepalende snelheid wordt gemeten, begon het echte werk. Yntema haalde woensdag een snelheid van 86.7 km/u, een dag later klokte Braam een gemiddelde snelheid van 98.3 km/u. Tijdens dezelfde ochtend-runs nam Todd Reichert van het Canadese team AeroVelo het wereldrecord voor door een mens aangedreven voertuigen uit Delfts-Amsterdamse handen door een snelheid te laten aantekenen van 137.9 km/u.

VeloxV-aandrijving

Laatste poging

Vrijdagochtend sloeg het noodlot nogmaals toe, toen Braam bij hoge snelheid crashte. Hij bleek vrijwel ongedeerd, maar de fiets was zodanig beschadigd dat er zaterdag niet meer gestart kon worden. Reichert verbrak intussen nog tweemaal zijn kersverse record dat nu staat op 139.5 km/u.

Foto’s: Bas de Meier

Persbericht Helmond, 22 September 2015
(Bron: Delta, Independent Student Newspaper of the Technical University Delft, by Jimmy Tigges)